Nyhet 30 mars 2015

Taxikurir får ny ägare: "Vår app ligger flera år före Uber"

Ett amerikanskt riskkapitalbolag köper bolaget som äger Taxi Kurir, Taxi 020 och Airport Cab. VA har intervjuat gruppens nya vd som ser börsnotering som sannolik. "Det är inte taxi var god dröj längre."

Veckans Affärer den 30 mars 2015:

Det amerikanska riskkapitalbolaget H.I.G. Capital köper Fågelviksgruppen som äger över 40 bolag i taxibranschen med varumärken som Taxi 020, Airport Cab och Taxi Kurir. Förvärvet sker via Ixat Holding och blev känt först dagen innan Konkurrensverket godkände affären.

"Vi skickade in affären till Konkurrensverket och trodde att det skulle läcka, men Ixat är Taxi baklänges och det är inte så många som känner till vad Fågelviksgruppen är", säger Ole Oftedal, som blir ny vd för Fågelviksgruppen efter att Rolf Karlsson efter 34 år har valt att sälja bolaget och går i pension.

H.I.G. Capital förvaltar idag cirka 100 miljarder kronor och investeringen sker via företagets Europafond.

Ole Oftedal är ingen duvunge precis, utan har en rad tunga poster i sitt CV med alltifrån Nordstjernan, Fritidsresor, Linjebuss, Addcore och Connecta till utbildningsföretag och medgrundare av fastighetsbolaget Klövern.

Han har tillbringat det senaste decenniet inom riskkapitalsfären samt som styrelseproffs och avvecklar samtliga uppdrag för att fokusera på Fågelviksgruppen - det som återstår är TCC i Norge, som precis har inlett en säljprocess.

H.I.G.:s köpeskilling är konfidentiell, men det finns en rad orsaker till att den amerikanska private equity-jätten väljer att gå in i taxibranschen, enligt Ole Oftedal.

En starkt bidragande sådan är att taxi utgör en allt viktigare del av samhällets infrastruktur. 50 000 personer flyttar till Stockholm årligen, taximarknaden har varit avreglerad i 25 år och det ställs också ökade miljökrav.

En annan bidragande orsak är den snabba teknikutvecklingen. Här handlar det om smidigare teknik för att boka och betala taxi till att knyta samman åkarnas och taxibilarnas system med centrala system. Det vill säga man kan enkelt avgöra hur många bilar som behövs i Södertälje vid en given tidpunkt.

En tredje förklaring är att Fågelviksgruppen är ett välskött familjeföretag med starka varumärken och hela 5 500 bilar i sitt stall, varav 900 i Norge.

Ole Oftedal hoppas nu kunna pressa biltillverkare som Volvo, Mercedes och Toyota för att hjälpa åkerierna för att få ned kostnaderna för att köpa in taxibilar.

Fågelviksgruppen hanterar också nästan hela marknaden för färdtjänst i Stockholm - Ole Oftedal hävdar att man har en 95-procentig marknadsandel på området. Här handlar det om långa kontrakt med krav på stora fordonsflottor.

Merparten av alla taxiresor sker på morgonen eller under kvällen, medan betydligt färre körningar sker mitt på dagen och det är här som färdtjänster kommer in i bilden.

"Genomsnittlig beläggningsgrad brukar ligga på 50 procent. Om vi kan höja den med 5 procent blir det pengar på sista raden. Så vi pratar om stora kapitaleffektiviseringar", säger Ole Oftedal.

H.I.G. Capital ser även goda möjligheter att exportera sitt taxikoncept till andra länder likt säkerhetsbolaget Securitas och serviceföretaget ISS inom sina branscher, men vilka länder man i så fall ska gå in i är inte klart ännu.

Det talas mycket om hur Uber har förändrat taxibranschen?
"Uber kanske inte är det bästa valet om man vet man att man ska komma till Arlanda vid en viss tidpunkt. Jag tycker också vår app ligger flera år före deras, men Uber har varit otroligt skickligt på att marknadsföra sig. Där har vi verkligen något att lära", säger Ole Oftedal.

Hur ser du på Taxi Stockholm då?
"Taxi Stockholm har bra service och är ett väl fungerande företag. Folk säger taxibranschen har dåligt rykte, men det är inget "taxi var god dröj" längre om man bokar via appen till fast pris.", säger Ole Oftedal.

Vad är er målsättning när det gäller tillväxt?
"Det vore bra om vi kunde fortsätta att växa med tio procent per år", säger Ole Oftedal. Förvärvet är klassiskt. H.I.G. Capital siktar på exit inom 6-7 år och ser en börsnoterings som ytterst sannolikt

Vad skulle kunna sätta käppar i hjulet för era planer?
"Bilarna blir mer intelligenta och det kommer även självkörande fordon. Vi måste vara med i det racet och verkligen satsa på ny teknik."