Enligt Svenska Taxiförbundets granskning florerar det redan idag ett antal Facebook-grupper och webbaserade företag som erbjuder persontransporter mot betalning som utförs av privatpersoner.

Sedan hösten 2014 finns det ett företag på den svenska marknaden som via appar organiserar sådan verksamhet i stor skala under varumärket UberPOP.

- Det handlar om tjänster som utförs i privata fordon som inte är taxiregistrerade av privatpersoner som saknar taxiförarlegitimation, trafiktillstånd och företagsförsäkring för yrkestrafik. Som kund har du inte en susning om vem som sitter bakom ratten, säger Claudio Skubla, kommunikationschef på Svenska Taxiförbundet.

Enligt Svenska Taxiförbundet är det ingen tvekan om att dessa företeelser strider mot taxitrafiklagen.

- Enligt taxitrafiklagen riskerar föraren fängelse i upp till ett år. Dessutom har den som organiserar en sådan verksamhet ett beställaransvar, vilket även det kan leda till böter eller fängelse i upp till ett år, säger Claudio Skubla.

I en debattartikel på SVT Opinion idag uppmanar Svenska Taxiförbundet regeringen att omgående använda de styrmedel som står till buds för att motverka utvecklingen av svarttaxi.

- Vi förutsätter att inrikesminister Anders Ygeman ger Polisen ett särskilt uppdrag att granska, kontrollera och motverka svarttaxi. Polisen måste prioritera detta och inleda ett aktivt tillsynsarbete värt namnet, säger Claudio Skubla.

Även i Norrköping finns en grupp med namn svarttaxi på facebook. Under förra årets Bråvallafestival gick Norrköping kommun ut med en uppmaning på sin facebooksida att det florerade många svarttaxibilar i stan. Uppmaningen låg i vad en resa "normalt" sett brukar kosta från festivalområdet till stan, och att det bästa är att själv ringa efter en taxi i stället för att åka med chaufförer som ropar efter sina kunder.