Nyhet 9 maj 2015

Svenska Taxiförbundet välkomnar granskning av Uber

Enligt Ekobrottsmyndigheten kan Ubers verksamhet vara fråga om skattesmitning, varför verksamheten nu ska undersökas ur flera aspekter. Det är ett besked som Svenska Taxiförbundet välkomnar. - Det här är så uppenbart en fråga om organiserad svarttaxi i stor skala och enligt vår uppfattning olagligt, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.

- Det här är så uppenbart en fråga om organiserad svarttaxi i stor skala och vi menar att det inte är någon tvekan om att det är olagligt, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.

Tjänsten UberPop utförs i privata fordon som inte är taxiregistrerade, detta av privatpersoner som saknar taxiförarlegitimation, trafiktillstånd och företagsförsäkring för yrkestrafik.

- Enligt taxitrafiklagen riskerar föraren fängelse i upp till ett år. Dessutom har den som organiserar en sådan verksamhet ett beställaransvar, vilket även det kan leda till böter eller fängelse i upp till ett år, säger Claudio Skubla.

Läs Svenska Taxiförbundets debattartikel om Svarttaxi och UberPop i SVT Opinion via länken nedan.

Kontakt:

Claudio Skubla