Nyhet 23 juni 2015

Hypad tjänst räknas som svarttaxi

Du kan tjäna 2 000 kronor – redan till helgen. Så vill Uberpop i Göteborg värva fler bilförare till det som Transportstyrelsen och Taxiförbundet kallar svarttax

Göteborgs-Posten den 23 juni 2015:

För ett par veckor sedan, när Foo Fighters spelade, körde Peter Axelsson som vanligt taxi för Taxi Kurir. Han fick kunder som berättade om kompisar som åkt rekordbillig taxi - 200 spänn från Hisingen till Kullavik. Själv skulle han få ta ungefär 650 kronor.

- Det var Uberpop de hade åkt med, berättar han.

Han har kollat på Uberpops sajt vad som behövs för att ansöka om att bli förare.

- Ingen kvittoskrivare, inget taxileg, inget trafiktillstånd. Om jag bara körde lite så skulle det inte behövas.

Uber, ett amerikanskt företag, kallar tjänsten Uberpop för samåkningstjänst. Ett nätverk mellan privatpersoner, som via en app i mobilen gör upp om samåkning. Den som ska åka en viss sträcka kan hitta någon som just ska köra den sträckan med sin egen bil - och även betala via appen.

I dag har Uberpop möten i Göteborg för att rekrytera fler förare. "Tjäna 2 000 per helg" är rubriken på ett mejl till intresserade.

Att förarna alltså tjänar pengar på samåkningen gör att Uberpop bedriver olaglig taxitrafik, anser Svenska taxiförbundet som vänt sig till regeringen för att få stopp på både det företaget och liknande verksamheter.

- Det är med all sannolikhet storskalig svarttaxiverksamhet, säger förbundets chefsjurist Anders Berge. I lagen finns det några få undantag från vad som anses vara taxitrafik. Till exempel om man är på väg till sitt jobb och tar med någon annan i bilen. Men i nästan alla andra fall då man tillhandahåller en transport mot betalning så är det taxitrafik.

På Transportstyrelsen delar man Taxiförbundets uppfattning.

- Ja, utifrån företagets egen information så drar vi den slutsatsen, säger utredare Maria Åkerlund. De uppfyller kriterierna för taxitrafik och därför behöver de tillstånd, vilket de inte har.

Det gör också att Transportstyrelsen inte vidtar några åtgärder mot dem.

- Vi har tillsyn över verksamheter som har tillstånd. De som faller utanför är en polisiär fråga. Det har också gjorts polisanmälningar mot Uberpop som hamnat hos Ekobrottsmyndigheten, så vi avvaktar deras utredning.

Katinka Wall, pressansvarig hos Ekobrottsmyndigheten, kan inte säga mycket om Uberpop.

- I vår underrättelseverksamhet är mycket sekretessbelagt men de där tjänsterna har inte gått under radarn. Vi kartlägger och analyserar dem. Jag kan dock inte svara på om vi är klara med utredningen.

Hos Citypolisen känner man inte till om det gjorts några anmälningar mot Uberpop - eller ens att de finns här. Helene Ransmo, tf chef för lokalpolisområde city, berättar att man några gånger om året gör riktade insatser mot svarttaxi.

Vad skulle hända om ni stoppade en misstänkt bil och föraren visar sig köra för Uberpop?

- Bra fråga. Det kan jag faktiskt inte svara på, säger hon.

Uber vill inte svara på hur många förare de har registrerade här. Vad gäller lagligheten kommenterar talespersonen Harry Porter:

- Vi anser att Uber verkar inom svensk lag. Dessutom för vi en konstruktiv dialog med beslutsfattare om fördelarna Uber kan medföra för Sverige när det gäller att minska trängsel och koldioxidutsläpp, genom att uppmuntra människor att lämna sin egen bil hemma.

Fakta: Uberpops krav på förarna

B-körkort sedan minst 3 år