Nyhet 31 juli 2015


Svarttaxi eller samåkning? Facebook-gruppen blev dold när den blev känd


Den öppna facebook-gruppen för svarttaxi i Jämtland blev sluten när den blev offentligt känd. En mindre sluten grupp finns också kvar. Till skillnad från i Norrbotten reagerar inte den etablerade taxibranschen i Jämtland lika starkt mot den tveksamma konkurrensen.


Östersunds-Posten den 31 juli 2015:

- Jag tycker det är ett gränsfall. När ungdomar som kör runt bara för att de tycker det är roligt emellanåt skjutsar någon annan är det väl en sak, men det är mer allvarligt när det blir organiserat som det blir när det finns facebook-grupper, säger vd för Taxi Östersund Per-Åke Pettersson.

Han har aldrig polisanmält den grupp som legat öppen med namn på alla medlemmar. Men polisen har varit medveten om att körningarna förekommer, säger han.

Men den nya tekniken har annars gjort att den etablerade taxibranschen ser mer allvarligt på konkurrens från svarttaxi än förr.

Regeringen ska utreda samåkningen, föranledd av amerikanska företaget Huber som nu finns i Sverige och som lanserat en app för samåkning. Är det svarttaxi eller inte?

Och tack vare facebook-grupper kan alltså de som vill köra för betalning hitta kunder som vill ha skjuts.

I torsdagens berättade Jämtlandsnytt om en 2 000 medlemmar stor och öppen grupp under namnet Svarttaxi i Jämtlands län. Den blev hemlig genast efter publiceringen.

Men en annan sluten grupp finns också och är aktiv medan en tidigare grupp med äldre inlägg inte längre ser ut att användas. Liknande grupper med namnet Vem kör i kväll? finns i hela landet.

I Norrbotten rasar taxibranschen mot att kunder och bilar möts på det här sättet.

- Jag har polisanmält det här, men det krävs väl en våldtäkt innan någonting händer, säger styrelseordförande för Luleå Taxi, Niklas Karlsson, till NSD.

I Luleå ligger bilder på bilarna som kör ute på facebook-gruppen och det går att betala både kontant och med swisch. Facebook, som ju finns i Luleå, visade ingen förståelse när Niklas Karlsson försökte stoppa svarttaxin den vägen, enligt NSD.

- Det var hopplöst. Jag fick ett goddag yxskaft-svar, säger han till tidningen.

Med samma typ av app som taxiföretagen själva använder har Uber gjort entré i Sverige. Här kan närmaste bilar mötas med närmaste kund, men utan taxameter.

- Man vet inte hur långt någon har kört, hur mycket de har tjänat och hur mycket de därför ska betala i skatt, säger Claudio Skubla, kommunikationsansvarig för Taxiförbundet.

- Det riskerar att underminera laglig taxi. De här nya fenomenen omkullkastar allt. Vi har ju taxameter som Skettemyndigheten kan granska.

Nu ska detta fenomen utredas. Är det delningsekonomi eller svarttaxi? BlaBlaCar är ett annat europeiskt fenomen som ännu inte kommit till Sverige. Det började som ett sätt att få skjuts men också här har minibussar med åtta säten börjat dyka upp, mer som flygtaxi.

 



<< Tillbaka