Nyhet 25 juli 2015

Taxiförbundet välkomnar utredning av branschen

I veckan meddelade regeringen att de ska utreda skärpta taxiregler för att komma åt oseriösa bolag i taxibranschen. Svenska taxiförbundet är positiva till initiativet, men vill ha åtgärder snabbt.

SVT den 25 juli 2015:

I veckan skrev infrastrukturministern att regeringen vill skärpa taxireglerna för att hindra att seriösa bolag konkurreras ut av oseriösa företag. Man vill tillsätta en utredning som bland annat ska se över om användandet av taxameter kan göras obligatoriskt samt försöka tydliggöra var gränsen går mellan samåkning och kommersiell taxiverksamhet. Initiativet välkomnas nu av Svenska Taxiförbundet.

- Att se över regelverket för taxibranschen och samtidigt se vad som kan gå under benämningen samåkning är ett stort steg i rätt riktning, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet i ett pressmeddelande.

Krävs snabba åtgärder
Men taxiförbundet menar att fenomenet med illegal samåkning riskerar att växa explosionsartat, och att lagstiftarna inte hinner med. Nu vill de se snabba åtgärder.

- Regeringens utredning får inte leda till att inrikesminister Anders Ygeman och rikspolischef Dan Eliasson nu lutar sig tillbaka i väntan på dess resultat och eventuell kommande lagstiftning - en process som kommer att ta flera år. Gällande lagstiftning gäller. Nu måste fler trafikpoliser rekryteras, särskilda grupper inom Polisen skapas, utbildas och ges ett tydligt uppdrag att granska, kontrollera och motarbeta svarttaxi dygnet runt, året runt, säger Claudio Skubla.