Nyhet 9 juli 2015


Uber-chauffören till Rebecka: “Hej finis, kan vi ses?”


Rebecka Nyberg åkte hem med UberPOP, och senare samma kväll fick hon ett SMS från föraren som ville "ses nån gång". "Då har han suttit och spanat in mig under taxiresan och sparat ner mitt nummer", säger Rebecka vars förtroende för Uber fått sig en rejäl törn.


Dagens Industri den 9 juli 2015:

Under torsdagsförmiddagen har en post på Ubers Facebooksida börjat cirkulera så smått. Den är skriven av Rebecka Nyberg, och hon berättar att hennes UberPOP-förare efter taxiresan kontaktat henne med frågan om en dejt.

Rebecka Nyberg berättar för Di Digital att hon hade varit hemma hos en kompis på Södermalm, och sedan velat ta en taxi hem eftersom hon hade tunga saker att bära.

"Själva resan var ganska normal, skulle jag säga. Jag var ganska tyst för jag var trött. Han började prata om var han bor och så, men jag svarade ganska kort. Eftersom det inte hände särskilt mycket under själva resen förstod jag inte senare att det var han som smsade", säger hon.

Några timmar senare får hon ett sms från ett okänt nummer. "Hej finis", inleder personen och fortsätter med att föreslå att "ses nångång".

"Min första tanke var att någon skickat fel, för jag lämnar inte ut mitt nummer särskilt ofta. Jag hade en stalker i höstas, så efter det finns jag varken på hitta.se eller eniro", säger Rebecka Nyberg.

Rebecka Nyberg tycker det känns otryggt att chauffören uppenbarligen har fri tillgång till hennes personuppgifter.

"Jag kan känna att han sitter där i form av yrkesperson, anställd av Uber. Samtidigt agerar han som privatperson, och då blir det diffust var gränserna går. Han vet hur jag ser ut, och han har mina kontakt- och personuppgifter. Det är en konstig situation där han vet allt om mig och jag vet ingenting om honom", säger hon.

Rebecka Nyberg försökte hitta ett telefonnummer till Uber, men utan framgång. Därför publicerade hon en post på tjänstens Facebooksida, och skickade dessutom ett mejl på torsdagsmorgonen. 

Fram till lunchtid på torsdagen hade hon inte fått något svar.

"Det är inte att jag måste ha en ursäkt, jag vill bara veta att det här inte händer någon annan. Om de har så här dålig koll på sina chaufförer, vad händer nästa gång?", säger hon.

Di Digital har bett om en kommentar från Ubers PR-kontakt Helena Olsson, som i sin tur har bett om att få återkomma. Kort därefter säger Rebecka Nyberg att Uber ringt henne, bett om ursäkt, meddelat att de stängt av chauffören i fråga och kompenserat henne för resans kostnad.

Di Digital har i veckan avslöjat att Uber inte genomför den noggranna kontroll av sina förare som de påstår sig göra, utan nöjer sig med att kolla mot den kontroversiella webbtjänsten Lexbase. "Uber spelar rysk roulette med sin viktigaste tillgång - sina användare", skrev Di Digitals Josefin Jakobsson då.

 



<< Tillbaka