Nyhet 30 september 2015

Fritt val ger nöjdare kunder

Sju bolag kommer att konkurrera om resenärerna med färdtjänsttillstånd i Stockholms län. Enligt Fredrik Wallén har målet med upphandlingen varit att förbättra kvaliteten för att så många som möjligt ska bli nöjda med sina resor.

Publicerad på Upphandling24 den 30 september 2015:

Den som reser med rullstolstaxi i Stockholms län kan från den 1 april nästa år framöver välja mellan inte färre än sju taxibolag. Landstinget har tecknat avtal med företagen Ekeröbilarna, Haninge & Nynäshamns Taxi (ny), Samtrans, Sirius Omsorg (ny), Södertälje Taxi, Taxi 020 och Taxi Kurir.

- Tack vare att resenärerna har kunnat välja vem som ska leverera deras resor har rullstolstaxi många nöjda resenärer, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Han beskriver ett avtal med god konkurrens mellan bolagen:

- Vi har vägt in utbildning för förarna, hur klagomål hanteras och kvalitet i hur resorna praktiskt hanteras. Resenärerna kommer därför att få fler goda valmöjligheter.

Upphandlingen gäller i två år (med två års förlängningsmöjlighet) och berör 13 000 resenärer med färdtjänsttillstånd.

- Det rör sig om cirka en miljon resor där vi hoppas kunderna kommer att välja våra bolag framför konkurrenterna. Kundvalet inom färdtjänsten är viktigt för oss och vi är övertygade om att vi kan erbjuda en mycket god tjänst, säger Ole Oftedal, vd för Fågelviksgruppen där Taxi 020 och Taxi Kurir ingår.