Nyhet 21 oktober 2015


Hot och våld mot taxichaufförer - så vanligt är det


Att taxichaufförer utsätts för hot och våld av kunder är inte ovanligt. Men, bortsett från taxirån, saknas statistik. – Det är en gråzon som vi inte har en aning om, säger Claudio Skubla vid Svenska Taxiförbundet.


Publicerad på DT.se den 21 oktober 2015:

I måndags omringades och hotades en taxichaufför av fem män på Tjärna Ängar.

Bilen slogs sönder.

Både kunden och föraren chockades svårt.

Var femte taxichaufför utsätts för hot.

En av tio utsätts för våld.

På grund av det har var femte förare funderat på att sluta.

Mest utsatta är taxichaufförer med invandrarbakgrund.

Det är oftast alkohol- eller drogpåverkade kunder som hotar eller misshandlar förarna.

Det visar siffror från Tya, Transportsfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Statisktiken är fem år gammal och baserad på en enkät som cirka 24 000 taxiförare svarat på.

- Men det är de senaste siffrorna som vi känner till. Samtidigt är den här hotbilden, där chaufförer blir påhoppade och misshandlade, en gråzon vi inte har en aning om, säger Claudio Skubla, tillförordnad förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet.

Någon annan dokumentation, än just förarnas egna svar, finns inte.

- Det vi har att gå på är statistik från brottsförebyggande rådet. De noterar taxirån. Det är det enda vi med säkerhet vet och har siffror på, väpnat och oväpnat rån.

- Tänker man på hur många taxiresor det åks per år är taxirånen relativt låga och minskar hela tiden. Det beror mycket på att man har skyddskameror i bilar och att kontanthanteringen mer eller mindre försvunnit.

För fem år sedan dömdes två män till tio års fängelse för ett brutalt taxirån under en färd mellan Borlänge och Ludvika.

Bland annat fick taxichauffören opereras för knivskador i tunn- och tjocktarm.

För tre år sedan dömdes två män till två års fängelse för att ha rånat, misshandlat och dödhotat en taxichaufför i Falun.

Så sent som för en knapp månad sedan  misshandlades en taxichaufför i Smedjebacken.

Säkerheten är viktig, poängterar Claudio Skubla.

Skyddskameror och överfallslarm från arbetsgivaren är en förutsättning.

- De stora bolagen är duktiga på att utbilda förare i att hantera hotfulla situationer och hätsk stämning. Men ytterst ligger landar det på den enskilde individen i samhället. Man beter sig inte så, säger Claudio Skubla.

Stefan Dangardt, kommunikatör vid dalapolisen, är häpen över måndagens händelse på Tjärna ängar:

- Det vanliga är att taxichaufförer utsätts för rån och ibland bedrägerier. Men det här typen av situationen har jag aldrig tidigare hört talas om, säger Dangardt.


<< Tillbaka