Nyhet 26 oktober 2015

Taxi Stockholm satsar stort på elbilar

Biltrafiken är identifierad som ett av de stora klimathoten idag och därför arbetar Taxi Stockholm med en nollvision för utsläpp från fordonsflottan. Nu har bolaget tagit ytterligare ett steg mot visionen. Styrelsen för Taxi Stockholm-koncernen har beslutat att göra en större elbilssatsning under 2016. Antalet elbilar kommer att flerdubblas från dagens nio till ett femtiotal.

Publicerat på Transport och Logistik den 26 oktober 2015:

Antalet elbilar kommer att flerdubblas

- Styrelsens miljövision är att ha en vagnpark helt utan fossilt utsläpp och nu när snabbladdarna i Stockholm blir fler är tiden mogen att ta det här steget. Taxi Stockholm kommer att öka till ett femtiotal elbilar under 2016, säger Natalia Santos, pressansvarig på Taxi Stockholm.

Nästan hela Taxi Stockholms vagnpark är redan idag miljöbilar, de flesta drivs med biogas. Undantaget är de större modellerna där ett bra alternativ saknas. För att sänka utsläppsnivåerna till noll är elbilen, tankad med grön el, just nu det alternativ som ligger till hands.

En förutsättning för att fatta beslutet har varit att se till att det går att bedriva taxiverksamhet som det finns ekonomi i med dem. 2014 satte Taxi Stockholm in de två första elbilarna i taxitrafik som ett test och ökade antalet till dagens nio under 2015.

Idag är det Tesla model S och Nissan Leaf som kan dyka upp när man bokar en taxi. Men vilka bilar det blir framöver återstår att se.

- Taxi Stockholm kommer att bevaka vilka alternativ som kommer på marknaden och de elbilar som passar våra krav, på säkerhet och komfort för våra kunder och på ekonomi för åkaren, kommer att kunna vara aktuella, säger Natalia Santos.