Nyhet 21 november 2015

Köpa en ny bil sällan en bra affär

Funderar du på att köpa bil? Då kan det vara värt att nagelfara kostnaderna först. SvD Näringslivs uträkning visar att för den som kör begränsat finns många alternativ för samma peng som att äga.

Publicerat på SvD.se den 22 november 2015:

Näst efter hem är bilen ofta det största köpet för ett hushåll. Därför är det inte konstigt att det också är ett köp som kantas av huvudbry. På senare tid har dessutom alternativen till att köpa en bil ökat snabbt i antal.

Tittar man rent ekonomiskt finns det många faktorer som påverkar kostnaden för att äga en bil - såsom nypris, värdeminskning, driftkostnader, försäkring och service.

Beräkningar från Motormännens riksförbund försöker ta in alla parametrar och kommer fram till att kostnaden för att äga en mindre ny bil är minst 4 420 kronor i månaden, alltså runt 53 000 kronor om året.

Då räknar de med en bil som kostar 155 000 kronor i nypris, som säljs vidare efter sex års användning och som körs 125 mil per månad.

För samma peng går det att åka taxi varannan dag eller nyttja en bilpool drygt fyra dagar i månaden - utan att behöva betala samma jämförelsevis höga initiala startkostnad och eventuellt ta ett billån. Ett annat alternativ som växer snabbt i popularitet är att hyra.

Läs mer under relaterade länkar nedan.

Här är alternativet till att äga billigaste bilen (4 420 kronor i månaden (125 mil/månad):

• 15 resor cirka med taxi i tio kilometer som tar cirka 15 minuter med taxibolag med jämförelsepris på 291 kronor.
  • 70 timmar (motsvarande drygt fyra hela dagar då timpriset är 0 på natten) och 70 mil med "mellanstor" hyrbil från Bilpoolen med deras alternativ bilpoolen light.
  • 10 resor i vardera fyra timmar med en genomsnittlig körsträcka på 10 mil med en Volvo V60 från Sunfleet.
  • 2 helger fredag till söndag med stor hyrbil såsom Volvo V60 eller Skoda Octavia med bränsle för uppemot 283 mil. Kostnad per helg 1 300 kronor, exklusive bränsle. Erbjudande hittas hos exempelvis Hertz och Avis vid sökning två veckor i förväg.
  • Privatleasing av en Volvo V40 med bränsle för uppemot 266 mil (inklusive parkeringsavgift).
  • 26 timmars användning av car2go (förutsatt att varje resa är högst 50 kilometer, annars tillkommer kilometeravgift).

Fotnot: Kostnadsexemplet bygger på en bilkostnadskalkyl från Motormännens riksförbund. Nybilspris 155 000 kronor, sex användningsår. 1500 mil per år (bygger på ett högre bensinpris på 14,20 kronor/liter), service, reparation, värdeminskning, försäkring, parkeringskostnad på 3 500 kronor/år är inkluderat.