Nyhet 12 november 2015

Kör du folk mot betalning i din privata bil?

Om du som privatperson kör folk mot betalning i din privata bil ska du ta upp ersättningen som lön i din inkomstdeklaration. Det gäller även om du bara gör enstaka körningar.

Publicerat på Skatteverket den 12 november 2015:

Finns det uppdragsgivare i ett annat land?
Om du gör dina körningar på uppdrag av någon annan, ska denna uppdragsgivare normalt dra av för skatt och lämna kontrolluppgift till Skatteverket. Om uppdragsgivaren finns i ett annat land måste du dock själv betala in skatten. Betala den löpande under året, så undviker du kvarskatt. Om du inte fått någon kontrolluppgift när året är slut ska du även redovisa ersättningen i din deklaration.

Avdrag
Från ersättningen får du dra av 18:50 kronor per mil du kört i tjänsten, det vill säga som du har tagit betalt för. Om du använder en förmånsbil och betalar drivmedlet själv är avdraget lägre: 6:50 kr per mil för diesel och 9:50 kr per mil för bensin och övriga drivmedel.

Du kan även få dra av merkostnader vid körningar i tjänsten, till exempel trängselskatt eller extra mobilkostnader på grund av körningarna. Du får dock inte göra avdrag för din mobiltelefon eller hela ditt abonnemang.

Moms
Skatteverket återkommer i fråga om moms inom kort.

Spara alla underlag
Spara alla kvitton som visar vilken ersättning du har fått och vilka utgifter du har haft. Anteckna regelbundet, till exempel i en körjournal, hur mycket du har kört mot betalning.

Tillstånd hos Transportstyrelsen
Tänk på att det normalt krävs särskilda tillstånd för den här typen av körningar. Om du vill driva näringsverksamhet med F-skatt måste du alltid ha tillstånd. Kontakta Transportstyrelsen om du vill veta mer om tillstånd för taxiverksamhet.

Transportstyrelsens information om yrkestrafik

Samåker du?
Om du samåker till arbetet med till exempel en granne eller kollega är "bensinpengar" ni ger varandra inte skattepliktiga.

Bil till och från arbetet

Regeringen utreder området
Regeringen utreder just nu nya förutsättningar inom taxibranschen och Skatteverkets möjligheter att utföra kontroller av taxiverksamhet. Skatteverket följer utredningens arbete. Här kan du läsa mer:

Anpassning till nya förutsättningar för taxi och samåkning