Nyhet 2 november 2015


När blev det rumsrent att hylla svartarbete?


Det avgörande problemet med Uber (och Airbnb) är inte tekniken, det är att det i grunden är oschyst konkurrens. Att vem som helst, utan utbildning, kan köra taxi och dessutom inte på ett säkert sätt beskattas är inte rimligt.


Publicerat på Dagens Samhälle den 2 november 2015:

REPLIK. I Dagens Samhälle sjunger skribenten Jan-Olof Bengtsson (JOB) ut och hyllar i en perspektivartikel de så kallade delningstjänsterna Uber och Airbnb. Det han skriver är helt enkelt en ogrundad artikel som försvarar svartarbete.

Uber pop är en taxitjänst som innebär att du som privatperson kan anmäla ditt intresse för att köra åt dem. Om din bil uppfyller vissa krav så ansluts du och får bokningar via en app. Uber pop drar en avgift (sin vinst) och betalar resten ut till chauffören. Denne ska sedan själv betala in skatt för det den kör in.

Uber rapporterar inte  in vad de betalar ut till skatteverket, vilket hade gjort systemet mer transparent. Prisnivån på Uber är helt absurt låg, om man skulle räkna med att chauffören ska betala skatt, underhåll på bil och dessutom förtjäna sitt leverne på det.

Invändningen kommer då - men det är ju bara något man gör på sin fritid, som ett extraknäck. Min fråga blir då - i vilka andra branscher förväntar vi oss att folk ska kunna lönedumpa genom att jobba billigare bara för att det inte är personens huvudförsörjning?

Taxibranschen i Sverige är extremt avreglerad och de fantasiexempel som JOB hämtar från utlandet saknar helt relevans i en svensk kontext. Vem som helst kan för en mindre summa skaffa sig en taxilegitimation och för en obetydligt högre insats i tid och pengar även skaffa sig rätten att bli åkare (företagare). Dessa omfattas sedan av regler som täcker både kundernas säkerhet och ska säkerställa finansiellt fair play genom att man betalar in skatt.

Den svenska taxibranschen har stora problem, många förare jobbar extremt långa arbetsdagar för att få in en anständig lön även när de arbetar för de seriösa bolagen. En av få branscher där i praktiken renodlad provisionslön ingår i kollektivavtalet. Å andra sidan öppnar den helt fria prissättningen för att oerfarna kunder (till exempel turister) enkelt kan barskrapas av oseriösa friåkare.

Utöver dessa problem så har också överetableringen av taxi främst i storstäderna lett till att kommuner och landsting utnyttjat situationen och ägnat sig åt slarvig upphandling där priserna pressats i botten utan kvalitétsmässiga avvägningar och heller utan tanke på personalen. Här börjar saker och ting hända, både Landstinget i Dalarna och Göteborgs kommun har tagit steg i rätt riktning.

Problemet är inte  den "nya" tekniken. App- och webbokning förekommer hos alla större taxibolag i dag. Tvärtom finns inslag hos Ubers app som skulle vara intressant att föra över till taxibranschen, som att folk lämnar sitt kreditkortsnummer redan när de bokar. Det skulle förmodligen motverka okynnesbokningar som leder till bom-körningar och springnotor, samt öka säkerheten för chauffören vid våld och hot genom att kunden/förövaren lättare kan identifieras.

Det avgörande  problemet med Uber (och Airbnb) är inte tekniken, det är att det i grunden är oschyst konkurrens. Att vem som helst, utan utbildning, kan köra taxi och dessutom inte på ett säkert sätt beskattas är inte rimligt.

Antingen bestämmer man att det inte behövs en utbildning för att köra taxi och avskaffar taxilegitimationen och den kontrollfunktion som det innebär att företag och myndigheter kan stänga av en taxiförare som missköter sig - eller så ska alla som kör mot betalning omfattas av det. Mycket enkelt.

Precis samma frågor väcks när det gäller andra tjänster som Airbnb eller de restaurangtjänster som poppar upp och erbjuder matservering privat hemma hos folk - mot betalning. Hur skattas det? Vem säkerställer alkohollagens regler? Vem säkerställer mathygienen? Dessutom är det intressant att det sker inom branscher - som Hotell & Restaurang och Transport - där lönenivåerna och arbetsvillkoren redan är dåliga.

Frågan är när media på allvar ska börja granska den här branschen? När varenda semesterresenär skickar in egna semesterreportage till resetidningarna?

Mikael Wallgren, ledamot av regionfullmäktige V:a Götaland (v), taxitelefonist och medlem i Svenska Transportarbetareförbundet.



<< Tillbaka