Nyhet 17 november 2015

Ring så kommer "bussen"

Stora bussar som kör efter tidtabeller kan ersättas av mindre bussar eller bilar som kommer när det passar dig. Det kan bli verklighet på landsbygden i Stockholms län.

SVT den 17 november 2015:

Just nu utreder landstinget så kallad anropsstyrd trafik i glesbygden, skriver Dagens Nyheter.

Samtidigt genomför taxiförbundet en kampanj för just anropsstyrd trafik där bland annat landstingspolitikerna uppvaktas.

- Jag tycker att man tänker för mycket på att upphandla fordon, istället för att upphandla funktion och skapa flexibilitet. Man kan faktiskt anpassa fordonsstorleken efter hur många som är intresserade av att resa en viss sträcka vid en viss tidpunkt. Och på samma sätt som man kan upphandla bussföretag idag kan man också upphandla taxiföretag, säger Claudio Skubla, tf förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet.

- Jag tycker att man ska omvärdera och utnyttja digitaliseringen i högre grad än idag. På Ekerö har man till exempel inte råd att köra stora bussar, men om vi behåller bussturernas hålltider utan att någon buss körs skulle privatpersoner istället via exempelvis en app kunna beställa in den, efter tidtabellen. Är det då bara en person som vill åka behöver man inte åka ut med en stor buss, utan istället sända en taxi. Då får kunden resan hen vill ha och kommunen sparar pengar, fortsätter Claudio Skubla.

Reaktioner från resenärer
SVT har pratat med flera resenärer i Södertälje som är skeptiska till förslaget.

- Det låter jättebra i teorin för det är ofta som bussarna kör tomma. Men jag tror inte det kommer fungera i praktiken. Folk kommer hålla på och ringa hela tiden, det kommer vara svårt att få ihop det, säger en av dem.

"Vill se en förutsättningslös utredning"
Trafiklandstingsrådet Kristofer Tamsons (M) ser att det finns ett behov av att tänka nytt kring busslinjer som med jämna mellanrum hotas av nedläggning.

- Jag vill se en förutsättningslös utredning som kommer med olika förslag. Det här är något vi kan titta på i kommande upphandlingar. Att köpa in småbussar eller personbilar där vi redan har bussar som köpts in är ju ingen besparing, säger Kristofer Tamsons till tidningen.