Nyhet 12 november 2015

Transportstyrelsen ser sänkta taxipriser

Jämförpriserna på taxi har sjunkit sedan årsskiftet, det visar Transportstyrelsens undersökning av taxibolagens jämförpriser i storstäderna.

Publicerat på Sveriges Radio Ekot den 12 november 2015:

- Det man kan konstatera är att risken för att taxikunderna ska drabbas av väldigt oskäliga priser har ju minskat väsentligt efter att ändringen infördes i och med årsskiftet, säger Maria Åkerlund handläggare på Transportstyrelsen.

Sedan årsskiftet måste alla taxibolag som har ett högre jämförpris än 500 kronor tala om för kunden vad hela resan kommer att kosta innan resan har påbörjats. Jämförpriset priset för en resa på 10 kilometer och som tar 15 minuter. Prisuppgiften ska dokumenteras så att den går att kontrollera om det skulle uppstå en tvist efteråt.

Lagändringen gjorde att flertalet taxibolag som hade ett högre jämförpris än 500 kronor sänkte priset. Det har flera stockholmsbaserade bolag berättat för Ekot när vi varit ute och frågat.

Transportstyrelsens studie visar nu också att samtliga tillfrågade 75 taxibolag i storstäderna i Stockholm, Göteborg och Malmö och Lund har jämförpriser som idag är under 500 kronor. Priserna i förra årets studie varierade från 1500 ner till 212 kronor. I årets studie av jämförpriserna från 212 kronor i Malmö upp till det högsta priset 499 kronor i Stockholm. Det går fortsatt att hitta enstaka taxibolag i Stockholm med ett högre pris men de ingår inte i Transportstyrelsen studie.

- Vi ser det ur kundens perspektiv att man har fått en bättre prisbild, säger Maria Åkerlund, på Transportstyrelsen.

767 taxikunder har också intervjuats svarar över 30 procent att de inte känner till att taxibilar idag har ett jämförpris som syns på en gul dekal i bilfönstret på alla taxibilar.

- Det är ju fortfarande ganska många taxikunder som inte känner till att det ska finnas en prisinformation. Sedan är det viktigt att de bolag som fortsatt har jämförpriser över 500 kronor att de ger resans pris på förhand till kunden, säger Maria Åkerlund.