Nyhet 3 december 2015

Låt glesbygden få bättre SL-trafik

Anropsstyrd trafik skulle ge tillgång till kollektivtrafik även i glesbygd, skriver tre företrädare för Centerpartiet.

Publicerat i Norrtelje Tidning den 3 december 2015:

Stockholm är en av världens miljösmartaste regioner. Sverige har kommit långt med klimatsmarta lösningar och minskade utsläpp samtidigt som tillväxten har varit hög. Samtidigt behövs det kraftfulla åtgärder om vi ska kunna ställa om till ett fossilfritt samhälle och möjliggöra för fler att ställa sin bil och istället åka kollektivt.  Tillgängligheten i regionen och människors mobilitet är väldigt viktig, speciellt för dem som inte har tillgång till, inte kan eller inte vill köra bil. I regionkärnorna är tillgången till kollektivtrafik och gång- och cykelvägar god men ute på landsbygden är bilberoendet fortfarande stort.

Eftersom kollektivtrafiken finansieras  solidariskt med runt hälften av medlen från SL-taxan och hälften från landstingsskatten sätter det ramarna för hur mycket resurser kollektivtrafiken har. Effektivare och smartare lösningar för trafiken i landsbygden kan göra att vi får mer kollektivtrafik för samma pengar. Inte minst nu, när kollektivtrafiken har fått ett inkomsttapp på omkring 500 miljoner kronor på grund av oppositionens röstande i landstingets budgetprocess.

Därför är möjligheterna att tänka  i nya banor än viktigare i dag än vad de var igår. En sådan lösning som vi i Centerpartiet gick till val på, och som landstingets trafikförvaltning nu utreder, är att pröva anropsstyrd trafik i glesbygd.  Anropsstyrd trafik skulle kunna användas med mindre fordon istället för att köra bussar med få eller inga passagerare. Människor som i dag inte har tillgång till kollektivtrafik skulle kunna pendla. Samtidigt skulle både pengar och miljö sparas.

Idén med anropsstyrd trafik  är redan verklighet i flera län. I Kalmar län behöver den som vill resa boka resan två timmar i förväg. Det har visat sig vara en populär variant för att klara av att ge landsbygden kollektivtrafik.
Med en bättre och effektivare kollektivtrafik får fler människor möjlighet att arbetspendla och åka till fritidsaktiviteter i hela regionen och inte bara i kärnorna. Samtidigt får vi all trafik att fungera smidigare och kan minska på utsläpp från bilkörning och köer.

En förbättrad kollektivtrafik  på landsbygden med nya smarta lösningar borde angå alla. Som landstingspolitiker har vi ett ansvar att utveckla hela regionen och nu ser vi till att göra verklighet av våra vallöften.

GUSTAV HEMMING (C), BOSSE ANDERSSON (C), ANDERS OLANDER (C)