Nyhet 12 december 2015

Taxi och Slussombyggnaden 2016-2019

Stora planerade trafikomläggningar när Slussen byggs om – men taxi får undantag

Under 2016-2019 skulle taxi från början ha drabbats lika hårt som privatbilismen, t.ex. Munkbroleden (Skeppsbron avstängd för biltrafik ungefär i höjd med Zum Franziskaner) över till Södermalmstorg där man når Hornsgatan. För att komma till Katarinavägen skulle man få svänga av från Hornsgatan och ta sig via andra gator fram till Katarinavägen (som då är avstängd för buss- och biltrafik nere vid garageinfarten).

Efter en förtjänstfull dialog med Stockholms Stad, Trafikkontoret/Trafikplaneringen, kan Svenska Taxiförbundet meddela följande:

Taxi kommer att få att köra tillsammans med bussar i linjetrafik mellan Södermalm och Gamla stan på Katarinavägen och i Södra slingan i båda riktningar från 4/1 2015. Ingen annan trafik kommer att få köra där.

Detta görs på prov under januari, februari och mars 2016.

Om det visar sig att det fungerar väl för busstrafiken kommer man inte göra några ändringar, dvs. taxi får köra på Katarinavägen fram tills att den stängs.

Vi hoppas nu verkligen att alla inblandade visar varandra hänsyn så att det inte finns någon anledning för Stockholms Stad att ändra detta beslut.