Nyhet 12 januari 2016

De vann Stora Trafiksäkerhetspriset 2016

Under en festlig prisceremoni på Transportforum i Linköping utsågs den 12 januari tre värdiga vinnare av Stora Trafiksäkerhetspriset 2016. I kategorin Årets Entreprenör prisades Taxi Göteborg för att bolaget genom en rad proaktiva åtgärder bidrar till att höja trafiksäkerheten för taxiresor.

Under en festlig prisceremoni på Transportforum i Linköping utsågs den 12 januari tre värdiga vinnare av Stora Trafiksäkerhetspriset 2016. Dessa är: Elgiganten, Taxi Göteborg och Q3.

Årets beställare
Priset i kategorin Årets Beställare gick till Elgiganten för att bolaget infört rigorösa krav på sociala villkor, arbetsförhållanden och trafiksäkerhet för sina transportörer. Kraven följs upp regelbundet, vilket bidrar till hög trafiksäkerhet.

Årets entreprenör
I kategorin Årets Entreprenör prisades Taxi Göteborg för att bolaget genom en rad proaktiva åtgärder bidrar till att höja trafiksäkerheten för taxiresor. Taxi Göteborg har bland annat infört syntest för alla sina taxiförare, installerat hjärtstartare i ett antal fordon samt säkerhetscertifierat sin verksamhet.

Årets leverantör
Priset i den tredje kategorin Årets Leverantör tilldelades Q3 - Forum för hållbara transporter för sitt arbete med att utveckla upphandlingsverktyg för både köpare och säljare av transporter som ställer höga krav på arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö.

Stora Trafiksäkerhetspriset är ett årligen återkommande pris som sedan 2009 delas ut av branschtidningarna Resforum, Trafikforum och Transport & Logistik Idag. Syftet med priset är att lyfta fram goda exempel inom trafiksäkerhet samt främja det fortsatta arbetet inom detta viktiga område för yrkestrafik på väg.

Juryn i Stora Trafiksäkerhetspriset 2016 består av Anders Karlsson (juryordförande), chefredaktör för Transport & Logistik Idag/Transportnet, Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag, Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag, Stefan Sedin vd i Svensk Kollektivtrafik och Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.