Nyhet 6 januari 2016

Taxiförare bör vara vaksamma vid körningar från Danmark

- Polisen nya inriktning innebär att det enda hundraprocentigt säkra är att avstå från transporter över Öresund. Vid minsta osäkerhet angående passagerarnas rätt att komma in i Sverige bör taxiföraren alltid utnyttja möjligheten att tacka nej till körningen, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Transportöransvaret för att kontrollera ID-handlingar vid färd över Öresund gäller inte för taxi. Taxiförare bör dock ändå ta ett stort ansvar för vem de kör, eftersom det är brottsligt att köra flyktingar över bron in i Sverige om de inte har alla dokument i ordning. Då kan föraren nämligen ställas till ansvar för människosmuggling.

Enligt uppgift kommer den svenska polisen från den 7 januari 2016 att stoppa alla bilar som färdas över Öresund för kontroll, taxi såväl som privatbilar. Skulle det visa sig att bilen innehåller passagerare som inte har rätt att passera gränsen, t.ex. ett giltigt visum utöver giltiga ID-handlingar, kommer föraren att gripas för förhör och åtalas om det visar sig finnas anledning.

- Polisens nya inriktning innebär att det enda hundraprocentigt säkra är att avstå från transporter över Öresundsbron. Det räcker tyvärr alltså inte att taxiföraren kontrollerar att kunden har giltiga ID-handlingar. Vid minsta osäkerhet angående passagerarnas rätt att komma in i Sverige bör taxiföraren alltid utnyttja möjligheten att tacka nej till körningen, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.