Nyhet 12 februari 2016


Öppet brev till Avanza


Idag har jag skrivit ett öppet brev till ledningen för fondföretaget Avanza som nyligen gick ut med ett erbjudande om att åka gratis med Uber. Syftet med brevet är att jag vill ställa frågan till Avanza om de anser att det är hållbart att samarbeta med ett företag som inte tar ansvar för att betala skatt, arbetsgivaravgift eller moms.


Till Martin Tivéus och Claes Hemberg

Vi har upplevt Avanza som ett progressivt företag. Det handlar inte bara om era låga avgifter eller er internetbaserade affär, utan även om ert engagemang i hållbarhetsfrågor. Bland annat tipsar du Claes, ofta om hur man sparar hållbart och etiskt, både på er blogg och i media. Det är en viktig uppgift att informera allmänheten om hur man bäst går tillväga för att fatta medvetna och etiskt försvarbara beslut.

Det var därför vi blev så förvånade när vi såg att ni kallar er för "kompisar" med ett företag som varken har en hållbar eller etisk affärsmodell. Vi talar förstås om ert mailutskick med titeln: "Åk gratis med våra kompisar på Uber". Vi både hoppas och antar att detta utskick och partnerskap bygger på ett missförstånd, för inte vill ni väl jämföra er med en aktör som Uber?

Affärsmodellen för en av Ubers tjänster - Uberpop - går ut på att undvika skatter, ansvar och lagstiftning. Till att börja med anställer de inte sina chaufförer. Därför informerar inte Uber Skatteverket om vilka utbetalningar som görs till chaufförerna. Allt ansvar för att betala skatt, arbetsgivaravgift och moms vilar på den enskilde chauffören. Samtidigt är lönerna så låga för Uberpops chaufförer att det inte går tjäna pengar på tjänsten om man betalar skatt. Detta har Ubers förare vittnat om för både SR och nu senast SVT.

Att Uber har klassificerats som svarttaxi av transportstyrelsen, att Dagens Industri visat att Uber struntar i förarkontroller, eller att Uberpop-förare dömts för avsaknad av taxilegitimation är viktiga argument för varför man inte ska använda tjänsten, men alltså inte det viktigaste. Den viktigaste anledningen är att Uber genom sin affärsmodell sviker både sina chaufförer som utsätts för risker, och samhället genom att undanhålla skatter.

Vi har en fråga till Avanza: Är det progressivt och hållbart att inte ta ansvar för att betala skatt?

 

Vänliga hälsningar,

Claudio Skubla
Förbundsdirektör
Svenska Taxiförbundet



<< Tillbaka