Nyhet 17 mars 2016


Debatt: Följ samma regler som andra eller lägg ner


Det största problemet med Uberpop är att deras affärsmodell och pris bygger på att förarna inte betalar skatt. Det är dags för Uberpop att börja följa samma regler som alla andra eller upphöra med sin verksamhet.


Replik. Anne Skånér skrev i går, onsdag, en debattartikel i Dagens Samhälle med rubriken "Sluta jaga Uberpops förare". Vi håller med om att det är beklagligt att förare bryter mot lagen och döms för detta.

Det är en av anledningarna till att vi arbetar för att begränsa organiserad svarttaxi oavsett utförare: Den är skadlig för både kunder och förare, den snedvrider konkurrensen på marknaden och den urholkar skattebasen då svarttaxiförare sällan betalar skatt.

Definitionen av svarttaxi som beskrivs i artikeln är felaktig. Svarttaxi handlar inte om huruvida resorna dokumenteras, eller hur betalningen sköts, utan om att förarna saknar taxiförarlegitimation och taxitrafiktillstånd, vilket Uberpops förare gör.

Även om detta är mycket allvarligt är det inte den största anledningen till varför Uberpop är problematiskt ur ett samhällsperspektiv. Anledningen är att Uberpops affärsmodell och pris bygger på att förarna inte betalar skatt.

Låt mig ge ett exempel:

I en intervju med SR har Ubers regionchef Jo Bertram sagt att det inte går att tjäna pengar på Uberpop. Detta beror på att priserna är så låga att om man betalar både insatskostnader och skatt på intäkten blir det inga pengar kvar till föraren.

På sin hemsida skriver Uber samtidigt att Uberpop är "Ett enkelt sätt att tjäna extra pengar!". En representant från Uber har på ett rekryteringsmöte som SR deltagit på dessutom sagt att Uber inte skickar några kontrolluppgifter till Skatteverket.

Att Uber utöver detta tecknar avtal med sina chaufförer, tar betalt via holländska bolag och att pengarna rör sig vidare därifrån till ett bolag med en adress på Bermuda gör inte saken bättre.

Vi håller alltså inte med om påståendet att "Uber [är] mer transparent i sin kapitalistverksamhet än många andra", och även om man inte gillar kapitalism borde man kunna skilja på grader av vad man uppfattar som dåligt.

Att ta ställning för ett amerikanskt företag värderat till 60 miljarder dollar, som undanhåller skatt och offrar sina chaufförer för sin egen vinnings skull, är en ganska märklig konflikt att ta om man vill stå på löntagarnas och småföretagarnas sida.

Vad beträffar trygghet för konsumenten tror vi även att taxiförarlegitimation, taxitrafiktillstånd och utförliga bakgrundskontroller skapar mer trygghet än de obefintliga kontroller som är fallet för Uberpop, även om man kan se ens förares förnamn i appen.

Vi vänder oss varken emot delningsekonomi eller smart utnyttjande av teknologi, taxi är redan i dag ett bra instegsjobb på arbetsmarknaden för nya svenskar - som dessutom ett jobb som är vitt.

Även vi hade önskat att enskilda förare skulle slippa dömas - men inte genom att rättsväsendet går Uber till mötes. Det är dags för Uberpop att börja följa samma regler som alla andra eller upphöra med sin verksamhet.

Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet



<< Tillbaka