Nyhet 6 april 2016

Debatt: "Oliver Carrà verkar ha missförstått vår inställning till Uber"

Taxiförbundets direktör Claudio Skubla sätter sig emot Ubers kommunikationschef Oliver Carràl, då han hävdar att de stora taxibolagen borde förnya sig.

Ubers kommunikationschef Oliver Carrà verkar ha missförstått Taxiförbundets inställning till Uber. Vi är positiva till konkurrens, och vänder oss inte emot några andra av Ubers tjänster än just UberPOP. Det blir långrandigt att upprepa samma argument som vi beskrev i vår tidigare artikel, men det kan konstateras att Oliver Carrà inte svarar på påståendet om att det inte går att tjäna pengar på UberPOP och samtidigt betala skatt.

Oliver Carrà skriver vidare att Uber för "en god dialog" med Skatteverket. Om alla företag hade haft "en god dialog" snarare än att betala in skatter hade det inte blivit mycket kvar till den offentliga välfärden. Att "transaktionsflödet är digitalt" betyder dessutom endast något om man väljer att använda sig av den sparade informationen och skicka in uppgifter till Skatteverket. Digitalt och transparent är inte synonymer. Uber är inte trovärdiga när de skriver att de vill vara en "positiv kraft i att öka skatteintäkterna från transport- och taxisektorn" samtidigt som de undanhåller Skatteverket information

Vad som kanske är märkligast i repliken är dock att Oliver Carrà hävdar att Ubers förare har både taxiförarlegitimation och taxitrafiktillstånd, samt följer rådande lagar. Detta stämmer inte, vilket är mycket lätt för vem som helst att kolla upp. Ett stort antal förare har fällts i domstol, och det kommer med största sannolikhet att bli fler. Att Uber inte låtsas se detta är inte bara problematiskt, utan kanske till och med roten till problemet - det visar att de är ett företag som inte tar ansvar. Ett företag som tar ansvar argumenterar inte för sina ställningstaganden med teoretiska argument, utan anpassar sig och handlar efter verkliga förutsättningar. Om Uber hade gjort detta, hade ett stort antal privatpersoner sluppit bli dömda i domstol.

Till sist beskriver Oliver Carrà nyttan av samåkning. Problemet är bara att Uber inte erbjuder någon samåkningstjänst i Sverige. Alla Ubers tjänster fungerar på samma sätt - Passageraren bestämmer en destination, och föraren skjutsar passageraren dit. Uber beskriver själva sin tjänst UberPOP som "Ett enkelt sätt att tjäna extra pengar", låter det som samåkning? Nej, detta är definitionen av taxi. UberPOPs förare saknar dessutom taxiförarlegitimation och taxitrafiktillstånd, vilket gör tjänsten till svarttaxi.

Vi i taxibranschen är precis som Uber glada och stolta över att leverera en viktig och bra tjänst, men till skillnad från Uber är vi även stolta över att betala skatt och bidra till den offentliga välfärden. Uber halkar efter resten av branschen när det kommer till hållbarhet, men gapet borde inte vara svårt att stänga för en så "progressiv" aktör. Ett första steg vore att redovisa kontrolluppgifter till Skatteverket.

Läs artikeln i Dagens Media

Kontakt: