Nyhet 6 oktober 2016

Persontrafik 2016 – taxis väg in i kollektivtrafiken

Den 18 oktober går årets event inom persontrafikbranschen av stapeln i Göteborg. Du har väl anmält dig och dina kollegor? Om du inte hunnit med det ännu rekommenderar vi dig att gå in på persontrafik.se. Du kan göra anmälan ända fram till mässdagen!

Svenska Taxiförbundet lägger mycket tid och kraft på att hävda taxis roll i kollektivtrafiken. En viktig del är samarbetet med våra kollegor i de övriga branschorganisationerna. Persontrafik 2016 är ett exempel på vad våra ansträngningar utmynnar i. Mässan med tillhörande seminarier är en professionell och färgstark tillställning som utspelar sig i hjärtat av Göteborg. Mitt i hotell- och konferenscentret Svenska Mässan med tillhörande Gothia Towers. Taxi är en del av näringslivet och en samhällsaktör som har sin givna plats just här, där det händer!

Utställare och samarbetspartners
På mässgolvet hittar du alla gamla taxibekanta i form av leverantörerna till branschen. Mässan är ett unikt tillfälle att lära känna våra kollegor i de tyngre fordonen buss och tåg. En möjlighet för dig som vill vara med och utveckla din verksamhet i ett modernt samhälle. Du hittar alla samlade under samma tak.

De verkliga godbitarna hittar du i det digra utbudet av föreläsningar som finns presenterat i seminarieprogrammet på Persontrafiks hemsida. Både mässan och konferensen bjuder på inspiration och kunskapsutbyte i en fantastisk omfattning. Här finns mycket för alla.

Som deltagare uppmanar vi dig att noga överväga vilka sessioner du ska välja. De föreläsningar som utgör den verkliga potentialen för taxibranschens framtid återfinns kanske inte alltid i de traditionella föreläsningarna som du brukar ta del av. Vi vill gärna peka på taxis roll i kollektivtrafiken och de möjligheter som öppnar sig om regionala kollektivtrafikmyndigheter och samhällsbyggare m.fl. får upp ögonen för hur flexibla transporter kan bidra till utveckling av ett hållbart samhälle utan privatbilism. Taxi spelar en avgörande roll i en sådan framtid.

Passa på att lyssna på aktuella debatter med politiker och tjänstemän både på regional- och riksnivå. Svenska Taxiförbundet finns också representerat i seminarieprogrammet.

• Vad vill regeringen med kollektivtrafiken?
    Infrastrukturminister Anna Johansson inleder sessionen med ett anförande om regeringens kollektivtrafikpolitik. Därefter ett samtal med branschens representanter, bl a Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet, Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Björn Westerberg, Branschföreningen Tågoperatörerna, Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik och Peter Haglund, SKL. Tisdag 13.30-14.30
  • Rimliga regler ger schyssta villkor för branschen
    Debatt med bl a Ejert Seijboldt, Svenska Taxiförbundet, Göran Forssén, Sveriges Bussföretag och Mikael Kyller, Transportstyrelsen. Tisdag 14.00-14.30
  • Storstadssatsningar - möjligheter och utmaningar
    Med bl a Ulrika Frick (MP), Västra Götalandsregionen, Kristoffer Tamsons (M), SLL, Stefan Svalö (S), Skånetrafiken. Tisdag 14.30-15.00
  • Hur drar nationell och regional politik åt samma håll för resenärens bästa?
    Debatt med Ulf Nilsson (S), Svensk Kollektivtrafik, Anders Åkesson (C), Trafikutskottet, Ulrika Frick (MP), Svensk Kollektivtrafik, Therese Lindberg (S), Trafikutskottet. Tisdag 16.00-16.30
  • I egen regi - varför väljer RKM bort upphandling?
    Med bl a Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringsliv, och Mats Gunnarsson (MP), Region Örebro län. Tisdag 16.00-16.3
  • Kollektivtrafiken är viktig för landsbygden
    Med bl a Lena Erixson, Trafikverket, Ulf Nilsson (S), Harriet Söder, Länstrafiken Västerbotten, Per Åke Pettersson, Taxi Östersund. Tisdag 16.30-17.00
  • Resultatet av kollektivtrafiklagen
    Debatt med bl a Erik Ottoson (M), Trafikutskottet, Ulf Nilsson, Svensk Kollektivtrafiktrafik, Jan Bosaeus, Sveriges Bussföretag, Crister Fritzon, BTO, Peter Norman, Svenska Taxiförbundet samt Karin Svensson Smith (MP), Trafikutskottet. Onsdag 10.00-10.30
  • Bättre anropsstyrd trafik
    Med bl a Ejert Seijboldt, Svenska Taxiförbundet, Conny Karlsson, Kalmar Länstrafik, Jonas Johansson, Västtrafik. Onsdag 12.00-12.30
  • Hur får vi bättre kollektivtrafik för pengarna
    Med bl a Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet, Gunnar Schön, Transdev, Jan Boseaus, Nobina, Lars Backström, Västtrafik, Maria Höglander, Norrtåg. Onsdag 13.30-14.00
  • Ny regional indelning
    Med bl a Ulf Nilsson, Svensk Kollektivtrafik, Håkan Brynielsson, SKL, Kent Johansson, Indelningskommittén, Gösta Bergenheim, Hallandstrafiken, samt Matts Hildebrand, Nettbuss Express AB. Torsdag 09.30-10.00
  • Partnersamverkan - vad gör vi, vad vill vi och vilka är vi?
    Med Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet, Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Björn Westerberg, Branschföreningen Tågoperatörerna, Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik, Peter Haglund, SKL, Ulrika Wennergren, Trafikverket och Paul van Doninck, Jernhusen. Torsdag 11.30-12.00
  • Delningsekonomi och samåkning
    Med bl a Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet och Gerhard Wennerström, Samtrafiken. Torsdag 11.00-11.30

Träffa oss på Mötesplatsen
Alldeles intill seminarielokalerna hittar ni Mötesplatsen på Persontrafik. Det är en gemensam monter för Svenska Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Branschföreningen Tågoperatörerna och SKL. Här informerar vi om seminarieprogrammet, om branschen och om våra respektive verksamheter.

Läs mer och anmäl dig på Persontrafik.se!