Nyhet 29 december 2016


Pressmeddelande: Taxiföretag tvingas säga nej till arbetslösa ungdomar


Taxiföretagen skriker efter fler förare. Samtidigt tvingas de säga nej till arbetslösa ungdomar som vill bli taxiförare. - Det höga ålderskravet för att bli taxiförare är stelbent och föråldrat - skälen är idag starka för en sänkning från 21 till 19 år, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.


Trots att samtliga partier synes vara överens om att fler ungdomar måste få jobb tycks de helt ha missat att ta tillvara de lågt hängande frukterna. En av dessa är taxibranschen där företagen skriker efter fler förare. Inte bara i storstadsregionerna, utan i stora delar av Sverige.

- Kruxet är att man idag inte kan ta taxiförarlegitimation förrän man har fyllt 21 år och har haft körkort med behörigheten B sedan minst två år. Konsekvensen är att många unga då väljer alternativa lösningar som att till exempel köra svarttaxi där uppdragen förmedlas via sociala medier som Facebook. Valet står alltså mellan arbetslöshet eller svarttaxi och andra svarta jobb med svagt arbetsskydd och obefintliga försäkringar, säger Claudio Skubla.

För bara något år sedan var svarttaxi en marginell företeelse men har snabbt vuxit till ett allvarligt problem för taxiföretagen som dels går miste om den arbetskraft som de behöver, dels tvingas konkurrera med en olaglig verksamhet som kan hålla extremt låga priser.

- Det höga ålderskravet för att bli taxiförare är stelbent och föråldrat. Skälen är idag starka för en sänkning från 21 år till 19 år. Vad ska våra ansvariga beslutsfattare säga till kommande generationer när de frågar varför de lät dörren till ett riktigt jobb som taxiförare vara stängd medan dörren till den svarta sektorn står öppen på vid gavel, säger Claudio Skubla.




Kontakt:

Claudio Skubla

Claudio Skubla
Förbundsdirektör

claudio.skubla@taxiforbundet.se
08 566 21 663
0736 35 02 25

<< Tillbaka