Nyhet 17 januari 2017

Öppet brev till Ubers Oliver Carrá

Uberpop kunde ha ett lågt pris för att ni undvek skatter och avgifter. Var det fantastiskt? Det undrar Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla.

Bäste Oliver Carrá,

Ser att du lämnar taxibranschen. Tack för intensiva debatter under de senaste 1,5 åren. Jag förvånas dock av att du, som alltjämt representerar Uber, fortfarande beskriver Uberpop som en "fantastisk tjänst". Jag måste fråga vad det var som var så fantastiskt? Uberpop var olaglig från första dagen och ledde till att många vanliga människor blivit lurade och att Ubers VD sa upp sig.

Chaufförer har blivit dömda och hamnat i straffregistret, vilket ni hade kunnat förutse. Många människor har också blivit upptaxerade och hamnat i ekonomiska svårigheter på grund av dyra skattetillägg, vilket ni också hade kunnat förutse. Vad var fantastiskt med detta? Uberpop kunde erbjuda ett lågt pris för att ni undvek skatter och avgifter. Var det fantastiskt? Men vilket företag som helst kan ha låga priser om man fuskar med skatten.

Om Uberpop var en konkurrenskraftig tjänst med en modern teknik - varför började ni inte betala skatt och rapportera in uppgifter till Skatteverket så att Uberpop kunde leva vidare?

Kontakt:

Claudio Skubla